تفاوت در ديدگاه ها: اصلاح آنچه روي سر ميرويد يا اصلاح آنچه در سر ميرويد

پانزده دقيقه براي كسب موفقيت

داستان مارشملو داستان پي بردن به راز موفقيتهاي بزرگ زندگي است كه دانشمندان و محققان در طي 15 سال تحقيق بر روي يك گروه از بچه هاي 4 تا 5 ساله در دانشگاه معروف استنفورد در آمريكا به آن دست يافتند و با بررسي دقيق اين گروه پس از گذشت 15 سال يعني زماني كه آنها در سنين 19 و 20 سالگي بودند توانستند ارتباط بين صبر و شكيبائي در مواجه شدن با مسائل مختلف زندگي را با كسب موفقيتهاي آينده مقايسه كنند.
در اين تحقيق بچه هاي 4 تا 5 ساله توسط محققين به اطاقي راهنمائي مي شدند و به آنها يك تكه مارشملو ( يك تكه شيريني خمير مانند كه مورد توجه بچه ها مي باشد) داده مي شد و به آنها گفته مي شد اگر تا پانزده دقيقه ديگر صبر كنند و آن تكه از مارشملو را نخورند به آنها يك تكه ديگر از مارشملو داده خواهد شد و آنگاه مي تواند دو تكه از شيريني خوشمزه را نوش جان كنند و پس از اين محقق اطاق را ترك مي كند تا اين بچه بتواند به جنگ سخت وعذاب آوره مبارزه با وسوسه خوردن شيريني خوشمزه برود اينجا بود كه اين كودكان گامهاي موفقيت آينده را خود را بر مي داشتند.


نتيجه چه بود ؟ :

از هر 3 كودك 2 نفر پس از گذشت مدت زماني از چند ثانيه تا حتي 14 دقيقه صبر خود را از دست داده و مارشملو را مي خوردند و لذت آني را به گرفتن جايزه و لذت بيشتر در آينده ترجيه مي دادند و فقط 1 نفر از هر 3 نفر قادر به كنترل وسوسه و تفكر به آينده، خود را از خودن آن شيريني مورد علاقه برحذر مي كردند.
اما اين محققان پس از گذشت 15 سال وقتي براي بررسي روند زندگي گروه مورد تحقيق
به سراغ آن كودكان كه حالا نوجوانان 19 تا 20 ساله بودند رفتند به نتايج بسيار جالبي دست يافت:
* گروهي از كودكان كه توانسته بودن به لذتهاي آني غلبه كنند و درواقع انضباط شخصي داشتند در درس و زندگي روزمره و ارتباط با عموم به پيشرفهاي قابل توجهي رسيده بودند و توانسته بودند با نمرات عالي و رشته هاي خوب در داشگاه شركت كنند
* اكثر گروهي از كودكان كه لذتهاي آني را پيروي كرده بودند و انضباط شخصيتي نداشتند، يا درس را رها كرده بودند و يا با نمرات بسيار پائين و درجا زدن در كلاسها مشغول ادامه تحصيل بودند و در روابط عمومي هم رتبه جالبي نداشتند ولي تعداد كمي از آنها نيز به صورت عادي و معمولي ادامه ميدادند.

اين تحقيق بعدها به صورت كتابي در آمد و در كره به آموزش كودكان از سنين پائين جهت مبارزه با وسوسه پرداخته شد.

آيا بهتر نيست با مطالعه اين گونه تحقيقات، درايران نيز خانواده ها به آموزش بچه ها بپردازند؟؟

Comments

0 Responses to "پانزده دقيقه براي كسب موفقيت"